DK EN

Bemærkelsesmæssige sportslige perioder i klubben

Op gennem 60’erne sætter USG’ere - især Kirsten Strange og Otto Christensen et væld af danske senior rekorder på både kort og langbane. Sidst i 60’erne bliver bredden større og USG sætter sine første danske rekord i en holdkap.

USG har i 60’erne og 70’erne to x Kirsen, der deltager i flere Olympiader. Efternavnene er Strange, Campbell og Knudsen. Strange blev i sin aktive USG periode gift Campbell. Den anden: Knudsen kom til USG sammen  med 3 andre dygtige kvindelige svømmere fra KFUM Svømmeklub omkring 1970. Disse piger var i de følgende år med på mange holdkapper, der satte den ene danske rekord efter den anden.

I 1970-1972 har USG for første gang en rimelig bred 1. holdstrup – A-holdet. Der eksisterer samtidig et B-hold. Øvrige USG svømmehold er organiseret i foreningen, således som det stadig fungerer. I perioden sættes ligeledes et væld af danske rekorder, men nu også i holdkapper for både kvinder og mænd. Klubben tog disse år rigtigt mange medaljer ved DM på både kort og langbane. USG havde på samme tid 8 svømmere på landsholdet.

Fra 1992 løfter klubbens svømmemedlemmer sig over 100. Her holder tallet sig de næste 16 år. Så fra storhedstiden i 70’erne med de mange danske rekorder, men med et A-hold på ca. 12 svømmere er det fra 90’erne en helt anden type kvalitet. Det et hold, der har brug for hele bassinet – i modsætning til tidligere. Hvor A-holdet i 70’erne trænede på 2 baner midt i bassinet. Hvor der samtidig trænede et mandligt motionshold på "mandesiden" og et kvindeligt motionshold på den anden side – og så altså klubbens førstehold på de to midterbaner.

Senior og junior mesterskaber

Da klubben primært er for studerende har USG tradition for stævnedeltagelse for voksne. Der har dog været perioder, hvor klubben har haft juniorsvømmere. Oven i købet haft en juniorafdeling. I den anden ende af aldersintervallet i klubben kommer senere et afsnit om klubbens deltagelse i Masters svømningen, dvs. for svømmere over 25 år.

I 60’erne og 70’erne stillede USG fast op til Danske seniormesterskaber både på kort og langbane. I disse tiår var langbane i øvrigt altid udendørs.

I 60’erne var det især Kirsten Strange, Carsten Bennetsen, Vagn Holm Nielsen, Otto Christensen, der skaffede gode placeringer og medaljer og danske rekorder til USG.

Det var også her, at USG især gjorde sig bemærket med en stærk juniorsvømmer – Gitte Ravig. Fin Biering-Sørensen blev medlem umiddelbart efter gymnasium i 1967 som 19 årig.

I 70’erne (mere præcist 68-73) var det et lidt større USG team, der deltog i danske mesterskaber. Fra 1974, hvor klubbens A-hold var nedlagt forsvandt deltagelsen i danske mesterskaber i svømning fra USGs aktiviteter gennem mange år – helt op til 1990 havde vi ingen DM deltagelse for seniorsvømmere bortset fra deltagelse i divisionsturneringen.

I alle de sidste har USG deltaget i holdturneringen for senior. I starten var det kønsdelt turnering. Senere blev turneringen en holdturnering, hvor hver klub skulle stille både kvinder og mænd. Det har været en turnering, hvor USG alle årene enten er blevet kaldt "gamle" med lidt rynken på næsen eller vakt beundring fordi vi stadig orkede at deltage og med rimelig gode hold.

År 2000 deltog USG i holdturneringen (dengang kaldet DHM) med to hold – 2. holdet i 4. division i Frankrigsgade Svømmehal.