Kronologisk liste over særlige begivenheder i klubbens sportslige historie

1941-1949

1941

Butterfly diskuteres i forbundets blad. Svømmearten er endnu ikke tilladt. Tolkninger af franske, tyske og engelske bekrivelser af bl.a. armenes bane over vandet overvejes.

Marts

Ved klubbens første svømmestævner (internt) d. 3. og 10. Svømmede klubbens formand Bror Thomsen 200 bryst på 3.18.5, 100 rygsvømning 1.35.9, 100 brystsvømning 1.27.8. Nr. 1 i alle 3 løb.

Februar

Niels Aage Madsen (senere gymnastik inspektør i USG) vinder 100 m rygcrawl under Stockholms Studenters Idrotsförenings Vintersportsuge for nordiske studenter.

September

svømmeklubben afholder et stort internationalt svømmestævne i Øbro-hallen med deltagelse fra Londons Universitet.

USG indleder et samarbejde med Lunds Universitet, LUGI i svømning – i Lund.

USGs Gymnastikinspektør anmoder via formanden fra KSU (Københavns Svømme Union) om at unionen ikke vedtager stævneregler, der besværliggør/forhindrer at studerende svømmere i USG på tværs af universiteter og mellem fakulteter kan deltage i disse stævner som medlemmer af KSU.

Fakultetsturnering i svømning på Nørre Allé, trænerne som officials

Februar

Udtagelses arrangement til stævne med Lund. Dvs. mød op og du har en chance!

Maj

"Propagandastævne" med gratis adgang i Øbro-hallen mellem USG og LUGI. Efter stævnet (citat) "gratis Bal i Otto Mønsted-Hallens Festsal for Deltagere og Tilskuere"

USG stiller hold til studenter svømmestævnet i Holland, Niemegen.

Svømmekonkurrence for tandlægestuderende

Svømme hold match mellem USG og Købmandsskolen.

1948

Studenterlege i Paris (i dag kaldet Universiader). Danmark stillede med 2 svømmere en fra henholdsvis USG og Århusstudenterne. Fra USG stillede 19 årige stud. jur. Niels Aage madsen (senere gymnastikinspektør i USG) op i 100 ryg. Tilmeldt på tiden 1.12.6 Fra Århus stillede Viggo Essman op i 200 bryst, hvor han var fungerende dansk mester.