DK EN

Træningens organisering

I de første år, hvor træningen afvikledes i Frederiksberg Svømmehal, trænede klubben i offentlig åbningstid.

Da klubben flyttede ind i den nye svømmehal på Nørre Allé, der blev bygget fra 1941 kom der mere struktur på træningen. Nu foregik klubbens træning i en hal det første mobile tag på en svømmehal i Europa. I foråret (omkring marts/april) 1945 lukkede svømmehallen, ligesom alle øvrige svømmehaller i København grundet mangel på brændsel til at fyre op med. Jeg ved ikke hvornår efter krigens afslutning svømmehallen på Nørre Allé åbnede igen. I al fald havde svømmerne i en periode ingen steder at svømmetræne.

Træningen i svømning på Nørre Allé var organiseret således for motionsholdene. at de mandlige svømmere trænede på hold på de 3 baner på mandesiden (dvs. der hvor omklædningsrummene lå til tilsvarende køn) og 3 baner på kvindesiden. Svømmetræneren var ligeledes af samme køn som deltagerne på holdet.

I al fald fra 60’erne og op til 1973 var klubbens træning således "klemt" ind imellem i denne holdstruktur. Klubben havde jo både mænd og kvinder som medlemmer og disse trænede som de eneste svømmere i USG sammen. Klubtræningen var på bane 3 og 4. Dvs. midt i bassinet, hvor de almindelige motionshold så samtidig var mindre – hvert motionshold og klubbens hold havde kun 2 baner hver. Som kuriosum kan nævnes, at det først var omkring 1978 at den daværende gymnastikinspektør Niels Aage Madsen gav lov til at Alice Elsig og Ebbe Rasmussen som træner team etablerede svømmehold for motionssvømning, hvor kønnene kunne træne på samme hold og der blev en egentlig niveaudeling i svømmetræningen i UMI regi. Derfra dannedes efterhånden også en slags "fødekæde" til klubbens hold.

Banetovene var op til 60’erne et reb med en kork roset trukket på tovet med ca. 1 m hen til den næste.

Op til 1973 havde svømmeklubben haft både et A og et B hold. Herfra blev A holdet nedlagt, da alle A-holdets svømmere stoppede. Herefter var klubbens bedste hold en lang årrække B-holdet. I 193/94 havde klubben 5 ugentlige træninger. To sæsoner senere i 96/97 var de ugentlige træningsgange steget til 8 hvorfor klubben havde 3 trænere i et team (Peter, Ebbe og Jeppe). I år 2000 var der stadig blot ét hold i klubben – B-holdet. Året efter i 2000-2001 etableredes også et C-hold, således at B- og C-holdet trænede henholdsvis 6 og 3 gange om ugen. 2002-03 havde C-holdet fået 4 ugentlige træningsgang.

I svømmehallen fungerede klubben sammen med badepersonalet. Her var altid både en kvinde- og mande bademester. Disse sørgede for at rengøringen var i orden hele dagen. To kvinder og to mænd var der til at dække dagen fra tidlig morgen til sen aften. De spulede og fejede fx barfodsgangen flere gange hver dag, således at den var ren til brugerne. Senere – op i 90’erne - blev dette personale beskåret. Først således at der var én bademester af gangen. Dette førte til nogle besværligheder for disse, når de skulle rengøre hos det modsatte køn. Denne rutine blev aldrig hverdag således som det fx er i Tyskland, hvor opsyn af modsatte køn godt kan arbejde i omklædningen. Resultatet førte til en forringelse af rengøringskvaliteten. I dag er der slet ikke ansat bademestre i svømmehallen. Det er det kun blevet værre af.

Niels Aage Madsen blev som ganske ung medlem af klubben. Ved Studenterlegene i Stockholm i 1946 finder Niels Aage 100 m rygcrawl. Han bliver senere træner i USG i både svømning og gymnastik (perioden 1950-57). I 1964 bliver han inspektør for USG og er derigennem en stor støtte for svømmeklubben i en lang årrække.

Samarbejde med Triathlon

Trifolket – Dion, Loftheim, Sinballe, Ulrick Ghisler, Lasse Träff

Vi etablerede omkring 90 et samarbejde med KTK86. Vi havde plads til træning, de manglede stærke svømmere. Så de fik plads til 10 triathleter i vores svømmetræning og USG fik 10 medlemmer, der gratis blev medlemmer af KTK. Det var bl.a. et par tidligere Albertslund svømmere, der nu både svømmede i USG og dyrkede triathlon, der satte dette samarbejde i gang. Jeg var selv på denne aftale medlem begge steder – sammen med bl.a. brødrene Loftheim: Stig, Øjvind og Henrik.