Trænerne

1944 Torpp Larsen
1951-1953 Svend Møller, svømmelandstræner (antager han trænede klubholdet)
1960-? Niels Aage Madsen trænede både klubben og motionshold, men hvornår og hvor længe?
1966-1969 Scott Campbell
1969-1973 Kalman Henszelman
1974-? "Perle", Kaj Henning Lyhne, Ebbe Rasmussen
1977-1980 Kaj Henning Lyhne
1981-1994 ? "Perle" (jens Hornung), Kalman Henszelman, Kaj Henning Lyhne, Ebbe Rasmussen ?????
1993-1995 Ebbe Rasmussen, Peter Heise (dengang Peter B. Petersen)?
1995-1996 Peter Steensgård, Ebbe Rasmussen
1996-1997 Peter Steensgård, Ebbe Rasmussen, Jeppe Palmquist
1997-1998 Peter Steensgård
1998-1999 Vagn Høgholm
1999-2001 Vagn Høgholm, Belinda Kernkam
2000-2001 Lluis Castellarnau
2001-2002 Lone Karlby, Martin B. Knudsen
2002-2003 Janus Askø Madsen
2003-2005 Janus Askø Madsen, Tue Nøddekær
2005-2007 Tue Nøddekær
2007-2008 Tue, Kilen, Emil, Ebbe
2008-2009 Glen, Tue, Kilen

Som det fremgår af ovenstående liste har USG en hel del år haft et træner-team. Det har kun på den måde været muligt at få en rimelig dækning af de ugentlige træninger. Nedenfor kommer en sporadisk præsentation af udvalgte trænere.

CV for Kalman Henszelman

Kalman var uddannet cand. Polit fra Ungarn, derudover uddannet på en 4 årig idrætsuddannelse i Budapest. Tidligere europamester for Ungarn i både svømning og vandpolo. Før han kom til Danmark var han nogle år lands træner for det svenske svømmelandshold. Omkring 1953 blev han som træner tilknyttet svømmeforbundet. I den forbindelse fik USG forhandlet sig frem til at Kalman gav kursus (foredrag og praktisk vejledning) for svømmetrænerne i USG i april 1954. Som svømmere i bassinet stillede flere af klubbens daværende svømmere op bl.a. Flemming Madsen og Holstein Rathlau (Flemming har jeg spillet vandpolo sammen med i 70’erne, og flere af USGs medlememr har mødt Holstein til masters svømmestævner). Den 20. maj 1954 kom Kalman igen på besøg i USG og mange var inviteret til at stille spørgsmål over et "kaffebord" Da Kalman 15 år senere blev svømmetræner i klubben førte det til den største bredde på eliteplan nogensinde i klubbens historie, hvis man ser på resultaterne ved disse års DM. Fx var 8 USG svømmere samtidig på landsholdet. For øvrigt arbejdede Kalmans kone Grete Henszelman i mange år (helt tilbage fra 1958 og frem til 70’erne), som svømmetræner i USG på motionsholdene. Hun var for øvrigt tidligere (før 58) dansk mester i brystsvømning. Kalman kom mange år senere igen tilbage som træner for et elitært mere ydmygt hold, men samtidig et meget større hold i antal svømmere. Formentlig både som Ungarer og fra opvækst i 30’erne var han en mand, der krævede ydmyghed i samværet med os "unge". Hans kvindesyn var også en udfordring for en del kvindelige medlemmer. Men hans evne til at analysere og motivere svømmere til at svømme hensigtsmæssigt og hurtigt var sublim.

CV for Kaj Henning Lyhne

Kaj Henning var i en årrække livsnerven i svømmedelen af klubben. Han var træneren på B-holdet i nogle år, hvor det var eneste klub-hold (og dermed førsteholdet). Samtidig var Kaj Henning ansat på idrætsstudiet som bl.a. lærer i svømning og idrætshistorie. Da Kaj Henning sluttede i USG var det for at fortsætte sin arbejdskarriere i Californien, hvor han stadig befinder sig. Kaj Henning holdt liv i svømmedelen i klubben i årene efter at A-holdet blev lukket ned.

CV for Jens "Perle" Hornung

Perle startede i USG som svømmer. Blev senere også redaktør af et meget informativt klubblad, der holdt flere år. Efter nogle år væk fra USG kom Perle tilbage og reddede det problem med trænerdækning som USG dengang stod i.

CV for Vagn Høgholm

Vagn var uddannet på trænerskolen i Ålborg. Som aktiv svømmer deltog han ved OL. Havde svømmetrænet i USA over flere år. Vagn var også periodisk aktiv svømmer i på førsteholdet i USG. Vagn tilførte stor kvalitet til svømmetræningen bl.a. med sin formidling af mental parathed til konkurrencer.

CV for Belinda Kernkam

Belinda var klubbens første kvindelige træner. Hun var amerikaner. Hun svømmede samtidig på holdet. Hendes programmer vil blive husket for stor kreativitet. Hun optrådte altid på bassinkanten med et smittende godt humør.