DK EN

Træningslejre

Jeg er desværre ikke opdateret mht. historien langt bagud i tid. Måske eller formentlig har træningslejre været på programmet langt tidligere end fra 1970, hvorfra jeg har kendskab. Jeg ved at der blev planlagt en træningslejr sommeren 1945 ved Svendborg Sund, men ved ikke om den blev afviklet. Planen var, at det skulle være en teltlejr. Tanken var at svømningen skulle foregå i "dejligt friskt og varmt vand" (citat Medlemsblad for Danske Studenters Svømmeklub nr. 1. 1. aargang).

I sommeren 1971 var svømmerne først 14 dage på træningslejr i Heidelberg, derefter direkte videre til 3 ugers træningslejr i Århus, hvor de boede på Teknologisk Instituts Kollegium og trænede dagligt i Marselisborg badet. Dette år var klubbens sponsor den økonomiske årsag til at en stor gruppe kunne træne så intensivt op til DM.

I 1972 Var træningslejren ca. 3 uger i Århus efter samme koncept som året før.

I 80’erne blev der arrangeret – et år - en 14 dages træningslejr i Viborg, hvor svømmerne boede på vandrehjemmet og cyklede ud til svømmebad. Nogle cyklede også derover og/eller hjem igen.

Siden 1990’erne har klubben benyttet sig af forlængede træningsweekends. Først arrangerede masters træningslejre i Sjællands regi i Asnæs, senere arrangerede USG selv træningsweekends 1-2 i løbet af sæsonen. Sept. 1997 træningsweekend i Esbjerg i Svømmestadion Danmark med 17 svømmere, vi tog toget og mødtes – under uret! En enkelt gang (maj. 98) har vi arrangeret en træningsweekend i Odense i Universitetssvømmehallen sammen med klubbens polospillere. Også her boede vi på vandrehjem..

Efter år 2000 har vi primært afholdt træningsweekends i Fakse.